maandag 5 juni 2017

Gordijn

Ondertussen wonen we bijna twee jaar in ons huis, maar van gordijnen kwam nog niets in huis :-) We hebben overal rolluiken, en in de badkamer plakte ik een folie op het raam (gemakkelijkheidsoplossing). Op sommige plaatsen zouden gordijnen echter toch wel een meerwaarde zijn. 
Maar er is wel degelijk een reden waarom ik er nog niet eerder aan begon. Ik vond niets naar mijn zin. De rolluiken die we hebben, komen met van die grote inbouwkasten boven onze ramen. De vorige eigenaars wilden graag veel voor weinig geld, met als resultaat dat die rolluikkasten maar pover gemaakt zijn, iets inboren is onmogelijk zonder de hele kast te beschadigen (bye bye vouw- en rolgordijnen en ook paneelgordijnen met verschillende rails, laat die laatste hetgene zijn dat ik eigenlijk het liefst wou). Het moesten dus gewone gordijnen zijn. Ik breek al letterlijk jaren het hoofd over hoe ik dit het best zal aanpakken. Bij mijn laatste Ikea-bezoek besloot ik gewoon een pak goedkope gordijnen te kopen en het gewoon te proberen!

Ik nam de maten van het raam en begon eraan. Ik verwijderde de gordijnenband, zette de twee gordijnen met een Engelse naad aan elkaar, zette de gordijnenband er weer op en verkortte ze tot de juiste lengte. Note: Ikea-gordijnen zijn niet recht! Maar ik slaagde er wel in om ze recht af te werken! Een opgave, want met zo'n massa stof werk je meestal niet! 


Om ze zo strak mogelijk te laten hangen werkte ik onderaan met een tunnel waar ik eerst een loodveter doortrok. Die bleek alles behalve zwaar genoeg te zijn, dus deze werd vervangen door een ijzeren staaf. (die naar mijn zin misschien ook nog niet genoeg gewicht geeft, dus we zullen nog op zoek moeten naar een zwaardere (zo dun mogelijke versie).


Het zicht van buiten vind ik zeker geslaagd! Binnen moet ik er nog wat aan wennen.  


Het eerste gordijn is dus gemaakt, nu zullen de anderen wel snel volgen denk ik. Al zie ik nu al op tegen al dat strijkwerk, want gordijnen maken is strijken en blijven strijken! 

Stof: Vivan gordijnen - Ikea

2 opmerkingen :

  1. Beste Tess en Vic,

    Ik bezoek blogsites om inspiratie voor onze raamdecoratie stoffen op te doen en toevallig kwam ik jullie blogsite tegen. Een tip om het gordijn strakker te maken is het aanbrengen van baleinen zoals bij vouwgordijnen. Je kunt dit heel mooi in symmetrie met het raam doen. Groetjes en succes, Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Antionette van Goor12 januari 2018 om 11:44

    Mijn eerste gordijnen heb ik ook zelf gemaakt.  Ben nu overgestapt op vouwgordijnen top down. Deze kun je ook aan de bovenkant open zetten.  Hierdoor is het veel lichter in huis geworden. Is misschien te zijner tijd een aanrader voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen