zondag 18 oktober 2015

Kleine opbergzakjes - tutorial

In mijn vorige post beloofde ik een tutorial van deze zakjes: 



Bij deze...

Stap 1: Knip de stofjes

Voor de grootte die mijn zus koos (net groot genoeg om een pakje zakdoekjes in te steken) heb je 2 lapjes van 16 x 17 cm nodig en 1 lapje van 16 x 18 cm.

Ik werkte voor de lapjes van 16 x 17 cm steeds met dezelfde stof, (op de foto's ofwel de stofjes met de vlindertjes ofwel met de roze bloemetjes) voor het grotere lapje gebruikte ik steeds dezelfde (grijze polkadots) contraststof!


Stap 2: Verstevig de stof met vlieseline

Je kan de drie lapjes verstevigen, maar ik streek alleen vlieseline aan één van de lapjes met vlindertjes. Ik koos voor een lichte vlieseline (H180).

Stap 3: Naai het labeltje (enkel indien je er eentje hebt natuurlijk)

Ik wilde graag dat het labeltje langs de rechterkant van het afgewerkte zakje kwam, dus moet je het links stikken. De naam op mijn labeltje staat maar op 1 kant, dus naaide ik het met de verkeerde kant op de goede kant van mijn stofje. Ik gebruikte een grote steek en stikte op 0,5 cm (hechten deed ik niet, omdat er nog extra over genaaid wordt!)


Stap 4: Contraststofje plooien

Plooi het contraststofje met de verkeerde kanten op elkaar in twee. Het enige waar je op moet letten is dat de kortste zijden op elkaar legt. In mijn geval dus die van 16 cm.


Stap 5: Contraststofje op stofje met label

Leg het dubbel geplooide stofje onderaan op het stofje met het label en stik op persvoetbreedte het dubbel geplooide stofje in U-vorm. Opnieuw is hechten niet nodig!


Stap 6: Stik het "keergat"

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar zo kan ik deze lijn het best omschrijven. Straks moet het zakje gekeerd worden via een keergat dat we maken in stap 8. Maar om een mooi afgewerkte buitenkant te krijgen, is deze stap noodzakelijk. Ik maakte de lijn ongeveer 3 cm lang. Je stikt op 1 cm en hecht deze keer wel!


Ik leerde deze truc uit een heel leuk boek: Mijn Tas.

Stap 7: Tweede stofje erop

Leg je laatste stofje met de goede kant op je voorlopig resultaat (stap 6)


Om deze stap te vergemakkelijken, draai je alles om, zodat je de stiklijnen uit de vorige stappen ziet.



Stap 8: Rondom stikken

Start het rondom stikken onmiddellijk na het keergat en stop wanneer je het keergat terug bereikt. Stik op 1 cm en hecht!




Stap 9: Randen uitdunnen

Knip alle randen bij met een kartelschaar. Dat zorgt ervoor dat wanneer alles gekeerd is, je geen overbodige stof hebt (vooral in de hoeken). Heb je geen kartelschaar, knip dan zeker in de 4 hoeken de stof weg (tot op enkele millimeters van het stiksel). 




Stap 10: Keren!

Keer het volledige zakje door het keergat. Duw de hoekjes goed naar buiten.



Ik maakte het mezelf makkelijk en koos ervoor om het keergat zelfs niet te sluiten (met de hand)!

Stap 11: Nog eens keren :-)


Keer nu het voorzakje (de grijze polkadots) binnenstebuiten.



Doordat het keergat langs de binnenkant zit, zie je dat dus helemaal niet! Er kan ook niets uitvallen omdat we het "keergat" reeds sloten in stap 6.

Strijken kan soms wel nodig zijn na de laatste 2 stappen :-)

Stap 12: Plaats de kamsnaps 

Plaats de kamsnaps (of andere drukknopen) op het flapje en het voorzakje. 



En dan ben je klaar :-)

Als je dit eens probeert, dan ben ik heel benieuwd naar jullie creaties! Is er iets niet duidelijk, laat dat dan ook zeker weten, dan probeer ik het te verduidelijken! Het is mijn eerste tutorial, dus ik ben er zeker van dat er nog plaats zal zijn voor verbetering!

Veel plezier!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten