dinsdag 14 juli 2015

Matisse - Over boventransporten en matentabellen...

Het was nog eens tijd voor een naaisel voor mezelf. Ik heb echt een lijstje om u tegen te zeggen. Maar deze stond er al heel lang in: Matisse uit Ottobre 2/2013

Ik nam opnieuw, voor de zekerheid, mijn maten op en concludeerde dat een 40 (en taille zelfs 42) echt een must was. Mijn confectiemaat is 38, maar ik wilde niet eindigen met een veel te klein kleed. Ik maakte dus de 40 (liet de aanpassingen voor mijn taille achterwege omwille van de goed rekbare tricot). De eerste pasbeurt was onmiddellijk duidelijk dat het véél te groot was. Bovenaan lukt het nog, maar rond mijn taille echt veel te wijd. Het werd op maat aangepast en er gingen ettelijke centimeters af. 
Wat doe ik toch fout? Nemen jullie gewoon jullie confectiemaat? Of volgen jullie de matentabel? 

Gelukkig ben ik wel tevreden met het resultaat, zeker als ik het zo zie hangen op de kapstok :-)
Als ik het aan heb, dan staat het wat open aan mijn hals en nek (maar ja, een maatje te groot zeker?)
Door de rimpelrok lijkt mijn gat ook dikker dan ik zou willen :-)



De hals moest afgewerkt worden met een biesje, maar mijn machine had al bewezen dat het dat niet echt kon. Maar een tijdje geleden bestelde ik op Matri een boventransport. Ik durfde het oorspronkelijk niet te installeren, handleiding was heel beknopt en niet in het Nederlands. Maar een tricotbiesje dat schreeuwde om een boventransport. Ik raapte dus al mijn moed bij een en draaide een schroefje los, voet ervan, boventransport erop en op nog geen minuut zat alles goed in elkaar. Het extra lawaai bij het stikken (en mijn machine is al niet stil) moet je er wel bijnemen...

Maar het biesje staat eraan, en ik ben blij!


Bij het dragen staat het een beetje open, maar ligt dat aan de te grote maat, of heb ik onvoldoende getrokken aan mijn bies? De tijd zal het uitwijzen, want vanaf nu ga ik wel vaker biesjes naaien!

Mijn nieuwe zomerkleedje is klaar :-) Waar is de zomer??


Patroon: Matisse jurk (mouwen wat korter gemaakt) - Ottobre 2/2013
Stof: Rounded Orange - Froy en Dind (Bambiblauw)



Geen opmerkingen :

Een reactie posten