donderdag 7 augustus 2014

Work in Progress...

Mijn dochtertje gaat in september voor het eerst naar school. Haar laatste weken in het kinderdagverblijf zijn dus ingegaan. Ik had al maanden het idee om voor de 3 kinderverzorgers een gepersonaliseerde schort te maken. Deze week ben ik eindelijk in gang geschoten! Ik dacht dat het wel een snel werkje zou zijn, maar niets blijkt minder waar :-)

Als patroontje koos ik de schort uit Het Grote Singer Naaiboek, ik koos een effen blauw kleurtje (katoentje uit Ikea) en wilde het afwerken met blauwe snoepjes/lolly's stof. Het peutergroepje heet de "lollies", dus dat vond ik wel toepasselijk. 

In mijn gedachten werk ik de schort af met biais gemaakt uit dit stofje en zijn de striklinten en halslinten ook in dat stofje. 

Zelf biais maken bleek toch wel een tijdrovende opdracht. Ik tekende stroken van 8 cm, knipte ze, stikte ze aan elkaar en streek ze. Om het voorlopig te bewaren rolde ik het op een wc-rolletje:

Zo gedacht, zo gedaan, de schort krijgt een biaislintje:

De rechte hoeken afwerken gaan goed, de ronde hoeken, daar hoop ik nog een goede tutorial voor te vinden, want dat lukt toch niet zoals ik het zou willen... 1 klaar nog 4 te gaan, jawel 4, nog 2 voor de kinderverzorgsters en ga ook nog 2 kinderschortjes maken.
Elke dag mag één kindje keukenprins of keukenprinses zijn en zij krijgen ook een schortje aan. 

En dan de lintjes.... pfff na een half uur was eindelijk mijn eerste lintje gekeerd... Aan dit tempo geraak ik nooit klaar. Dan maar op zoek naar een betere manier... Google mijn vriend vond deze tutorial "Linten keren: een handleiding" van de blog van meisjesmama!

Wat ging dat plots vlot :-) Ik gebruikte een stoffen cadeaulintje om te keren en maakte op een klein uurtje 13 andere lintjes. Waar moet je op letten: als je het lintje stikt, dat je het niet mee vast stikt (jawel bij het 6e lintje had ik prijs). Maar ook als je het lintje afknipt, moet je voorzichtig zijn dat je je stiksel niet weer kapot knipt (oh ja bij lintje 3 had ik ook dat voor).


Moet nog de halslintjes (van de schorten voor de kinderverzorgsters) doen, maar twijfel nog over de manier waarop ik dat exact ga aanpakken. 

Hopelijk liggen de kids morgenavond ook op tijd in bed en kan ik weer verder werken, want ik denk dat ik nog wel enkele avondjes werk heb... 

To be continued...

Geen opmerkingen :

Een reactie posten